چگونه سگ خود را تربیت کنیم؟(قسمت اول)

روش های پرطرفدار تربیت سگ ها بسیار متنوع هستند، اما باید توجه داشت هر روشی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد کاملا صحیح نیست. کارهای زیادی هستند که به محض انجام دادن آن ها سگ ها را از خودمان دور می کنیم یا به این موجودات با وفا صدمه می زنیم. به همین دلیل ما چندین روش تایید شده و امتحان شده را برای شما تدارک دیده ایم.

رابطه این متد مختلف با هم چگونه است؟ 

همانطور که گفته شد روش های بسیار زیادی برای تربیت کردن حیوانات خانگی وجود دارد. مهم ترین معیارهای ما برای انتخاب روش هایی که می خواهیم آموزش دهیم این است که قبل از هر چیزی موازین اخلاقی رعایت شود و به هیچ وجه به سگ های خانگیمان صدمه نزنیم.
سپس به همپوشانی روش های متعدد توجه کرده ایم و در نهایت راه هایی بسیار مطمئن را با شما در میان گذاشتیم.

روش های پرطرفدار تربیت سگ ها

  • روش فیدبک مثبت

یکی از ساده ترین روش های موجود در تربیت سگ های باهوش خانگی ما روش تقویت مثبت است. تئوری و اندیشه اجرای این کار ساده است، سگ شما با انجام کار خوب و دلخواه شما تشویقی می گیرد و وقتی که رفتار مخالف انتظارتان را بروز داد، تنبیه می شود. باید توجه داشته باشید که تنبیه به معنای مجازات بدنی یا واکنش خشونت آمیز از طرف شما نیست. بهترین عمل تنبیهی همان محروم کردن سگ از پاداش هایی است که به آن ها عادت کرده است.

در بررسی های روانشناسی نشان داده شد که پاداش های مدنظر باید بلافاصله پس از چند ثانیه در اختیار سگ قرار بگیرد، در غیر این صورت ارتباط شناختی لازم میان عمل و پاداش برقرار نمی شود. در واقع شرطی سازی به طور کامل انجام نمی گیرد. دستورات نیز باید مفهموم و کوتاه باشند. برای مثال از جملاتی مانند بشین، بیا، برو بخواب و… استفاده کنید. یکی دیگر از نکات این روش نیاز آن به صبر و پیوستگی است. تمام افرادی که با سگ در ارتباط اند باید از همین سیستم استفاده کنند تا به نتیجه برسد. همچنین توصیه می شود که پاداش ها را با علایق سگ خود تطابق دهید و به تدریج کمتر از آن ها استفاده کنید.

  • آموزش مبتنی بر روابط

از دیگر روش های پرطرفدار در تربیت سگ ها ، آموزش بر پایه روابط است. این یک روش تلفیقی است که یک رویکرد خاص به روابط بین سگ و مالک دارد و همین روابط محرک یادگیری می شود. مالک باید از حرکات بدن سگ خود آگاه باشد و از این طریق نیازها و خواسته هایش را برآورده کند. از همین راه نیز می توان سیستم پاداش را ادامه داد و جایزه ها را به شکل موثرتری به سگ اهدا کرد.

توجه کنید که مراحل آموزش باید به تدریج باشد و ابتدا در یک محیط آرام خانگی که فقط با شما ارتباط دارد آموزش دهید. سپس سعی کنید که همین یادگیری را به محیط هایی مثل پارک که عوامل محیطی و تنش زای بیتشری حضور دارند، منتقل کنید. شناخت این حواس پرتی ها و تنش ها سبب می شود که مالک با رفع آن ها بتواند یاد دهی را ادامه دهد، نه اینکه به مجازات تکیه کند.

این روش ترکیبی موفق از چندین روش است که با کمی صبر و پیوستگی باعث ایجاد روابط عمیق تری بین سگ و مالک می گردد. برای مثال ما در مطالب قبلی “تربیت سگ برای دست دادن” را به خوبی توضیح داده ایم، شما می توانید با رجوع به آن در امر تربیت موفق تر عمل کنید. در مقالات بعدی نیز روش های پرطرفدار تربیت سگ های خانگی را ادامه می دهیم.

آیا شما روش های موفقی را برای تربیت سگ خود امتحان کرده اید؟ با ما در پت لاین در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.