سگ های مسن و مشکلات رایج

سگ ها یکی از دوست داشتنی ترین حیواناتی هستند که به دوستان جدانشدنی ما تبدیل شده اند. مهم نیست که چند سال داشته باشند، برای ما همان توله سگ های دوست داشتنی سابق باقی می مانند. اما همان طور که پیر شدن ما انکارناپذیر است، باید خودمان را برای داشتن سگ مسن آماده کنیم. همراه ما باشید با این بخش از مجله پت لاین تا چند مشکل سلامتی رایج در بین سگ های مسن را با هم مرور کنیم.

سگ های مسن چند ساله اند؟

انجمن دامپزشکی آمریکا، معتقد است سگ هایی که 7 سال و بالاتر دارند، جزو سگ های مسن به حساب می آیند. اما این عدد یک چیز نسبی بوده و با توجه به شرایط زندگی، آب و هوایی و همین طور ژنتیک و نژاد سگ نیز این عدد کمی بالا و پایین دارد. بنابراین ممکن است سگ شما حتی در 9 سالگی نیز سالم و سرحال باشد. اما به طور کلی همین که اولین نشانه های کهولت سن در هر نژادی از سگ ها نشان داده شود، این سگ سن بالا به حساب خواهد آمد. اما در ادامه به مشکلات رایجی که برای آن ها به وجود می آید می پردازیم.

شنوایی و از دست دادن دید

آب مروارید جزو آن دسته از بیماری هایی است که سگ ها نیز به آن دچار می شوند. با بالارفتن سن، ممکن است سگ شما دچار این بیماری شود. البته می توان با عمل جراحی این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. همچنین کاهش شنوایی در ایام پیری سگ ها از جمله چالش هایی است که صاحبانشان با آن دست و پنجه نرم می کنند. لازم است به طور مرتب سگ خود را نزد دامپزشک برده و به سلامت گوش و تمیز کردن آن اهمیت دهید. با این اقدامات روند کاهش شنوایی در سگ خود را تا حد زیادی کاهش خواهید داد.

مشکلات استخوان

پوکی استخوان و درد مفاصل از دیگر بیماری های مشترکی است که سگ ها نیز دچار آن خواهند شد. در این بیماری استخوان ها به خوبی قبل حرکت نکرده و همچنین غضروف ها تحلیل می روند. این بیماری درمانی ندارد اما یک سری دارو برای کاهش درد و کند کردن روند بیماری وجود دارد. در همان روز های ابتدای تولد، به تغذیه سگ خود دقت کنید. غذای سالم می تواند از ابتلا به این بیماری در سگ ها جلوگیری کند.

آلزایمر در سگ های مسن

سگ ها ممکن است با بالا رفتن سن علائمی از زوال حواس را از خود نشان دهند که مانند آلزایمر در انسان ها کاملا مشهود است. سردرگمی، ناله کردن و پارس کردن های بی دلیل، گم شدن های مکرر و ظاهر شدن در مکان های نا آشنا حاکی از آن است که سگ شما دچار آلزایمر شده است. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم بهتر است با دامپزشک سگتان صحبتی داشته باشید. مانند آرتروز، برای این مشکل نیز راه حلی وجود ندارد. بهتر است به فکر پیشگیری باشید. از غذاهای سالم و مقوی که به جلوگیری از این بیماری کمک می کنند استفاده کنید.

ابتلا به سرطان

اگرچه بالا رفتن سن حتما سرطان به همراه نخواهد داشت اما می تواند احتمال ابتلا به آن را افزایش دهد. بنابراین در فواصل منظم سگ خود را به نزد دامپزشک برده و آزمایش های غربالگری آن را کامل انجام دهید.

این مشکلات در بین بیشتر سگ ها رایج است. اما بیماری های دیگری نیز مانند، چاقی، بیماری های کلیوی و قلبی نیز ممکن است به سبب افزایش سن برای سگ شما به وجود بیاید. بنابراین توصیه می کنیم به نکاتی مانند غذای سالم و مراقبت های پزشکی بیش از پیش توجه کنید.

شما هم در خانه از سگ مراقبت می کنید؟ چه مشکلات سلامتی با بالارفتن سن برای حیوان خانگی شما پیش آمده است؟ سلامت و بهداشت سگ های خود را جدی می گیرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.