مشاهده خون در ادرار سگ نشانه چیست؟

اگر صاحب یک سگ هستید، شاید بار ها دیده باشید که زخمی شده و یا خون ریزی داشته است. این موارد سطحی بوده و قابل درمان است. اما درست زمانی مشکل جدی می شود که خون در ادرار سگ خود مشاهده کنید. اغلب این خون ناشی از عفونت ادراری و یا یک مشکل خوش خیم پروستات است.

علل خون در ادرار سگ

Hematuria اصطلاحی است که برای توصیف زمانی به کار می رود که خون در ادرار مشاهده می شود. این خون اغلب به سبب مشکل در دستگاه ادراری فوقانی یا تحتانی ایجاد می شود. اما اگر این مشکل را در سگ خود مشاهده کرده اید باید به فکر معالجه باشید.

علل مرتبط با دستگاه ادراری فوقانی

همانند انسان، دستگاه ادراری فوقانی سگ ها نیز شامل 2 کلیه است. خونی که در ادرار وجود دارد از این قسمت سرچشمه می گیرد. ممکن است مشکلاتی که برای کلیه ها به وجود می آید سبب این خونریزی ها باشد. این مشکلات می تواند بدخیم و یا خوشخیم باشد. عفونت در دستگاه ادراری، سرطان کلیه و یا مشکلات ژنتیکی می تواند موجب به وجودآمدن این خونریزی باشد. سگ هایی مانند كورلیس ولزی از نظر ژنتیکی مستعد خونریزی های دستگاه ادراری فوقانی هستند.

علل مرتبط با دستگاه ادراری تحتانی

بخش هایی که به آن دستگاه ادراری تحتانی می گویند شامل مثانه، مجاری ادراری و لوله هایی است که ادرار را به خارج از بدن هدایت می کنند. دلایل خونریزی شامل مواردی مانند عفونت مثانه، سنگ مثانه، سرطان مثانه و مشکلات پروستات است.

راه های درمانی

لازم است جهت حفط سلامت و بهداشت سگ خود در این مواقع فورا به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک سگ شما را کامل مورد بررسی قرار می دهد و همچنین اگر لازم باشد با توجه به محل بیماری دارو تجویز می کند. در برخی موارد نیز احتمال می رود که لازم به آزمایشاتی مانند کشت ادرار باشد. پس با دامپزشک نهایت همکاری را داشته و دوره درمان را برای سگ خود به طور کامل ادامه دهید.

راه های پیشگیری از ابتلا

بهترین کار این است که اگر به تازگی سگی را قبول کرده اید آن را نزد دامپزشک برده و از نظر ژنتیکی بیماری های آن را بررسی کنید. همچنین طی فواصل منظم سگ را به کلینیک معاینه ببرید. در نهایت این را در نظر داشته باشید که شما اولین خط حفاظتی حیوان خانگی خود هستید. پس برای حفظ سلامت و بهداشت سگ خوراکی ها و آشامیدنی های سگ خود را همواره به خوبی بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.