با گربه های پرشین بیشتر آشنا شوید

یکی از معروف ترین نژاد در بین گربه ها مربوط به نژاد گربه پرشین است. گربه های ملوسی که رفتاری اشرافی داشته و خواستار محیطی بزرگ برای حکمرانی هستند. اما دوست دارید در مورد پرشین کت بدانید؟ از کجا آمده و چرا اینقدر محبوب است؟

برخلاف تصور مردم این گربه ایرانی نیست! بله بار ها به اشتباه گفته شده که خواستگاه این گربه ایران است. در صورتی که این گربه در سال 1626 اولین بار وارد اروپا شد. داستان وارد شدن آن نیز بسیار جالب است. نجیب زاده ای 17 ساله به نام پیترو دلا واله مشغول جهان گردی بود. در جهانگردی های خود سر از بین النهرین در آورد و در آنجا بود که این گربه را مشاهده کرد. او آنقدر به این گربه ها علاقه پیدا کرد که چندین جفت را به همراه خود به ایتالیا آورد. از ایتالیا این گربه با گربه های دیگر در آمیخته و نسل ها بر اروپا حکم فرمایی کرد. این گربه با مو های خاکستری وارد اروپا شد و تا اواخر قرن نوزده نیز به همین شکل باقی ماند.

در اواخر قرن نوزدهم میلادی که پرورش گربه ها رواج پیدا کرد، از کشور های زیادی از جمله ایران، ترکیه و افغانستان گربه وارد اروپا می شد. همه این گربه ها را هم به سادگی گربه آسیایی می نامیدند. در سال های 1871 بود که نژاد گربه پرشین محبوبیت زیادی پیدا کرد به طوری که این گربه ها به گربه های مورد علاقه ملکه ویکتوریا تبدیل شند و حتی قایق های مخصوص به خود را نیز داشتند.

ویژگی های ظاهری گربه های پرشین

گربه های پرشین دارای سری پهن، چشمانی درشت و پوزه ای کوتاه هستند. مو های این نژاد بلند و ابریشمی بوده و دست و پا های کوتاهی نیز دارند. به طور متوسط این گربه ها 10 الی 15 سال عمر خواهند کرد. همچنین وزنی معادل 7 الی 12 پوند نیز خواهند داشت.

ویژگی های شخصیتی

گربه پرشین گربه ای اجتماعی نیست. بیشتر خانه های بزرگ و خلوت را ترجیح می دهد. دوست دارد که از کودکان و سگ ها دور باشد. همچنین برخلاف صورت عبوسی که دارد بسیار مهربان و خون گرم است. البته زیاد به رو یا رویی با افراد غریبه علاقه از خود نشان نمی دهد. پس سعی کنید اگر خانواده کوچک و دوستان محدودی ندارید این گربه را نخرید. در غیر این صورت گربه مضطرب شده و کلافه خواهد شد.

وضعیت سلامت

متاسفانه پرشین کت ها به سبب بی تحرکی و بدن ضعیفی که دارند در برابر بیماری ها اصلا مقاوم نیستند. آن ها به سرعت بیماری های چشمی، گوش و  بیماری های مربوط به اندام های داخلی را تجربه می کنند. این گربه ها اگر غذای سالم و تفریح مناسب نداشته باشند دچار اضافه وزن شده و با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.

مراقبت های روزانه

در نهایت اگر می خواهید صاحب یک گربه پرشین باشید باید به خوبی از او مراقبت کنید. باید هر روز مو های بدن او را شانه کنید. همچنین او را به حمام برده و به خوبی بشوید. این نژاد مستعد بیماری های پوستی زیادی است. به صورت مرتب او را به نزد دامپزشک برده و وضعیت سلامتی او را چک کنید. این گربه از نوع گربه های مناسب برای آپارتمان نیز هست.

شما تجربه مراقبت از این گربه را دارید؟ نظرتان در مورد این گربه ها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.