اهمیت بهداشت دهان و دندان در سگها

شاید باورش برایتان سخت باشد که چقدر به بهداشت دهان و دندان خود فکر می کنید، باید همان اندازه نیز به بهداشت دهان و دندان سگ ها اهمیت دهید. انجمن بیمارستان حیوانات آمریکا معتقد است حدود دو سوم صاحبان سگ ها از اهمیت سلامت دندان سگ های خود بی خبر هستند.

 بهداشت دهان و دندان سگ ها چرا مهم است؟

بیماری پریودنتال از جمله رایج ترین بیماری هایی است که در سگ های بالغ مشاهده می شود. بیشتر سگ هادر 3 سالگی نوعی از این بیماری را تجربه می کنند. درست همانند ما، بر روی دندان سگ ها نیز پلاکت هایی جمع می شود. این پلاکت ها در طولانی مدت باعث التهاب لثه، خورندگی فک و دیگر مشکلات می شوند. این مشکلات با افزایش سن می توانند بر روی عملکرد ریه، قلب و کلیه ها تاثیرات سوء ایجاد کنند.

برای پیشگیری چه کار کنیم؟

طرفند طلایی مسواک زدن است. مسواک های مخصوصی برای سگ ها طراحی شده که می توانید از آن ها برای تمیز کردن دندان سگ خود استفاده کنید. این مسواک ها را باید به خمیر مخصوص دندان سگ ها آغشته کرده و از دندان های جلویی شروع به تمیز کردن کنید. توصیه می کنیم که روزی دوبار این کار را برای سگ خود انجام دهید.

دندان های جلویی را به خوبی تمیز کرده و سپس به سراغ دندان های عقب بروید. با این کار کل پلاکت ها از روی دندان از بین خواهد رفت.

روال منظمی را دنبال کنید

تنها زمانی می توانید مطمئن باشید که سگ شما دچار بیماری های ناشی از عدم رعایت بهداشت نخواهد شد که روال منظمی برای پاک کردن دندان های و در نظر گرفته باشید. روزانه دوبار باید دندان سگ خود را تمیز کنید. حتی در روز هایی که می دانید سگ شما خوراکی های زیادی را مصرف کرده بهتر است این کار را بیشتر از سه بار نیز انجام دهید. یکی از اثر گذارترین زمان ها برای مسواک دندان و بهبود سلامت دندان های سگتان، مسواک آخر شب است. زمانی که مطمئن هستید سگ شما دیگر چیزی نمی خورد دندان های او را مسواک کرده و او را برای خوابیدن آماده کنید.

به علائم توجه کنید

نکته مهم در مراقبت از دندان سگ ها این است که پیگیر بیماری های او باشید. اگر مثل سابق نمی تواند چیزی را بجود، دهان او بوی بدی دارد و یا خون ریزی در دهان او مشاهده کردید باید فورا به دامپزشک سگ خود مراجعه کنید. برای پیشگیری نیز لازم است با دامپزشک مشورت کرده و از غذا های سالم تر و همچنین مسواک های مرغوب برای رعایت بهداشت استفاده کنید. با توجه به علائم و رعایت بهداشت سگ شما دچار بیماری های دندان نخواهد شد و یا بسیار کمتر خواهد بود.

اگر به سلامت و بهداشت سگ ها اهمیت می دهید می توانید مطالب بیشتر را در پت لاین دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.